Sökmotoroptimering

SEO – Sökmotoroptimering

Det är verkligen så enkelt och anledningen till att så många jobbar med SEO för att nå Googles toppresultat. När ni blir etta på Google för olika sökfraser kommer det att märkas. Det blir mer trafik och den här trafiken kan konverteras till aktiva kunder.

Men vägen till första platsen på Google kan bli lång och krokig. Särskilt om ni inte jobbar på rätt sätt. Det finns en hel del att veta och förstå om sökmotoroptimering för att kunna optimera hemsidor på rätt sätt. Vi har kunskapen och erfarenheten och hänger med i förändringar.

Vi vet vad som krävs för att nå toppen av sökresultaten och för att konvertera trafiken till kunder. Det blir mer sälj och nya kundkontakter som fortsatt utvecklar er verksamhet på ett fantastiskt sätt. Det är lyckad SEO med andra ord!

Vårt SEO upplägg

Vi har ett specifikt upplägg för vårt SEO-arbete som vi har sett stor framgång med. Genom att följa några enkla steg kan vi lägga en gedigen grund att stå på. Vi bygger ett SEO-hus som kommer att klara framtidens stormar!

Genomgriplig analys Det hela börjat alltid med en proper analys. Vi ställer några mycket viktiga frågor:

  • Var är ni idag? Rankar ni redan nu med sökord eller är det en helt ny sajt som ska ut och slåss mot jättarna på nätet.
  • Vart vill ni nå? Och vilka är sökord vill ni ranka på?
  • Vi analyserar var det är bäst att börja för att se resultat snabbt.
  • Vilka är era konkurrenter
  •  SEO test, det är grunden för allt arbete försökoptimering

Rätt insaster från början!

När vi väl har kommit fram till var ni står och vart ni vill ta er kan vi börja med rätt insatser. Det betyder för det mesta att vi måste börja jobba med bättre innehåll för er sajt. Det kan bli tal om en eller flera landningssidor som optimeras för de sökord som vi har valt ut.

Förutom jobbet med on site SEO på er hemsida börjar vi se på hur vi kan stärka sajtens profil med länkkraft från andra hemsidor och plattformar online. Det här är ett viktigt arbete av flera skäl. Länkar visar sökmotorerna hur pass viktig en sida är. Men de är också en direkt kanal för nya besökare att hitta er sajt.

Vi jobbar alltid med kvalitet i fokus. Detta oavsett om det gäller on page SEO med innehåll, intern länkning, media och mer, eller om vi jobbar med länkkraft för att öka rank och få fler direkta besökare till sidan.

sökmotoroptimering

Bilden visar utvecklingen på en av våra kunders hemsida efter ett år av att jobba med oss. Från noll besökare till över 2000 besökare och 79000 exponeringar.

Seo expert

Utvärdering och justering!

När vi har satt in olika insatser vet vi hur lång tid det bör ta innan de ger resultat. När konkurrensen är större krävs det större insatser.Men ibland kan det gå väldigt fort med en enkel landningssida och några länkar.

För att veta att vi är på rätt väg ser vi på siffror för trafik och hur den konverterar. Det här hjälper oss att justera när det behövs. Det blir ett dynamiskt SEO-arbete som alltid tar hänsyn till fakta. Tillsammans kan vi se på hur det går och du får givetvis också vara delaktig med dina tankar och önskemål.

Det är viktigt för oss att du förstår vad vi gör, varför och hur det slår ut. Med god kommunikation kan vi visa dig precis vad som händer. Ibland måste vi öka takten eller ändra något men vi gör det aldrig utan att du är med på noterna.

Resultaten står i fokus och de kan vi nå med skräddarsydda insatser som bygger på en korrekt analys. På så vis fortsätter vi SEO-arbetet så länge som du vill ha stödet. Vi har en flexibel arbetsmodell som gör det möjligt för dig att dra nytta av vårt stöd oavsett var du befinner dig i din SEO-process.

SEO som fungerar

Det allra viktigaste med SEO arbetet är att det fungerar och ger dig som kund bra resultat. Men hur vet du om du får sökmotoroptimering som fungerar?

Enkelt!

SEO som fungerar innebär:

  • Mer trafik för relevanta sökord och fraser!
  • Trafik som konerterar och leder till besökare som köper elle kontaktar dig!

Mer trafik kan du få på flera sätt. Det handlar inte bara om att vara etta på Google. Vi kan också visa dig viktiga metoder för att etablera en kontakt med de som besöker och handlar från din sajt. Det kan röra sig om nyhetsbrev, sociala medier och annat som också kan bidra till mer trafik och mer sälj i det långa loppet.

Det fina med optimering av hemsidor som leder till bättre konvertering är att det här också påverkar sajtens SEO på ett positivt sätt. Google vill se hemsidor som ger den som surfar en smidig och lyckad upplevelse. Därför är det viktigt att arbetet med sökmotoroptimering för sökresultaten går hand i hand med god planering av innehåll som konverterar.

fungerar? Enkelt!

sökmotoroptimering

Så väljer vi sökorden

Det är inte helt enkelt att välja sökord. Nybörjare tror att det bara handlar om att komma på rätt uttryck för branschen. Exempel kan vara “skor” och ”köpa skor” för skobutiken eller ”renovering” för byggaren.

Men idag söker folk inte bara med ett eller två ord. Och ett område kan ha tusentals uttryck som är väl värda att synas med. Här måste vi göra en bedömning. Dels får vi se på relevansen och om sökordet uttrycker en vilja att köpa något. Dels så handlar det om att se hur många som söker med ordet.

Att lägga ner flera veckors arbete på att få 20 nya besökare per månad är inte särskilt klokt. Men om vi ser att ett sökord har några hundra sökningar per månad kan det komma med i matchen.

Vi måste också förstå hur konkurrens påverkar de sökord som vi väljer att jobba med. Om stora och väletablerade företag ligger etta på Google med populära sökord är det inte enkelt att komma som ny spelare i leken och försöka ta över. Det gäller alltså att finna en kombination av relevans och många sökningar samt en konkurrens som är rimlig att ge sig på. Här hjälper vi dig att välja rätt och att hitta sökorden som kanske inte var så uppenbara. Faktum är att bättre kunskap om de sökord som används också kan ge dig bättre insikter om din målgrupp. Det gör det lättare att justera och anpassa din sajt för att den ska fungera bättre när folk surfar in på jakt efter dina tjänster och produkter.

Googles darlings

Hur blir man en darling hos Google? Det vill alla veta svaret på. Sanningen är att det inte finns en enkel väg till kärlek hos sökmotorerna. Och bra är väl det. Med olika metoder kan du visa Google att din sajt är väl värd att presentera högst upp i sökresultaten.

Det vi kan säga av erfarenhet är att det alltid är bättre att satsa på kvalitet. Vi undviker tveksamma metoder som i värsta fall kan leda till sandlådan dit Google förpassar sajter som inte sköter sig. Bra landningssidor och hälsosamma länkprofiler är en investering som ger goda resultat både idag och imorgon.

Viktiga punkter för att din SEO ska lyckas

  • Kvalitet – Innehåll på din sida såväl om innehåll omkring länkar som pekar mot din sida ska hålla hög kvalitet. Bra språk är ett måste men också information som har ett verkligt värde. Det här är sådant som Googles robotar kan upptäcka och som kan bidra till att din sajt blir etta på Google.

  • Relevans – Det måste finnas en röd tråd i innehåll, interna länkar, länkar och mer. Det går att understryka relevans genom att jobba med rätt sökord såväl som med metoder som internlänkning. Internlänkning är ett exempel på något som visar Google att en sajt har ett djup och mer att erbjuda. Det är viktigt för läsaren och därmed kan sajten prioriteras.

  • Något unikt – Varför ska sökmotorerna välja att lägga din sida på första platsen i sökresultaten före en annan? Att komma med något som är unikt och som verkligen ger besökare ett verkligt värde är ett lyckat recept för SEO. Det behöver inte vara komplicerat. Kanske rör det sig om en guide som inte finns någon annanstans online eller information som gör stor skillnad för den som ska handla.

  • Äkthet – Det kan kännas lättare att köra på automatiska lösningar men det kan vara ett stort misstag. När innehållet på din sajt är författad av en duktig skribent får det betydelse. På samma sätt kommer äkta och ärliga länkar att bidra till bra SEO. SEO-arbetet med äkthet i fokus är också en investering för framtiden för äkthet går aldrig ur tiden!